052-6070779

2000_61c89a29e2f34

משרד בוטיק לייפוי כוח מתמשך

לקוחות יקרים,

משפחות רבות נאלצות להתמודד לצערן עם התדרדרות במצב הרפואי של אחד ההורים או אף שניהם.

לא מעט לקוחות מגיעים למשרדי לאחר שכבר אחד מבני הזוג כבר נמצא במצב של חוסר התמצאות ופונים אלי לסיוע משפטי וייצוג בבית המשפט לטובת קבלת מינוי לאפוטרופסות. תהליך לא פשוט, לעיתים מורכב וארוך, המצריך את הסכמת כל בני המשפחה, המדינה וכמובן בית המשפט.

רבים ממש מצטערים על כך שאילו היו יודעים מראש על האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך היתה נחסכת מהם טרחה מיותרת, עוגמת נפש רבה והוצאת כספים רבים מיותרים ובעיקר השקט הנפשי שהיו זוכים לו אילו היו מבצעים זאת מראש.

בעריכת ייפוי כוח מתמשך כל התהליך מתבצע מראש כאשר האדם בריא, צלול ויכול לקבל החלטות מושכלות וצופות פני עתיד לגבי עתידו הכלכלי והבריאותי.

לעיתים ההתדרדרות הרפואית מזדחלת לאיטה עד שמגיעה לנקודת אל חזור. לעיתים היא מופיעה פתאום, ללא התראה מראש כך שבני המשפחה אינם מוכנים ואינם מודעים לדרכי התמודדות עם המצב החדש, הן ברמת ההתמודדות הרפואית והן ברמה המשפטית.

במקרים רפואיים רבים, כגון דמנציה, החולה חדל להיות מודע למעשיו וללא יכולת מעשית להתנהל ברמה הקוגניטיבית. במקרים מסוג אלו, יש צורך למנות אפוטרופוס על ידי בית המשפט.

עם זאת, ישנה דרך אלגנטית, פשוטה ומאוד מכובדת להתכונן למציאות מסוג זה.

מינוי מיופה כח מבעוד מועד לקבלת החלטות עבור החולה ללא צורך התערבות בית המשפט.

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי הנותן ביד כל אדם את היכולת לתכנן את מצבו המשפטי ולנהל את ענייניו לפי הדרך שהוא מעוניין להתוות ועל ידי האנשים שהוא מעוניין שיפעלו בשמו.

התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנכנס לתוקף באפריל 2017, שינה מהיסוד את יכולתו של הפרט והשאיר את השליטה על חייו של האדם בידיו גם כאשר לא יהיה כשיר לעשות כן בעתיד.

למעשה המחוקק מאפשר לכל אדם להכין את עצמו לימים לא קלים, ולמנות לעצמו "ממלא מקום" (מיופה כוח) שיוכל לבצע במקומו כל פעולה שיקבעו, באופן שיקבע האדם מראש, גם כאשר מצבו הבריאותי או הנפשי, הזמני או הקבוע לא יאפשר זאת.

חשוב לדעת, ייפוי כוח רגיל, ואף ייפוי כוח נוטריוני פג תוקפו בין היתר ברגע שהאדם עצמו אינו יכול לבצע עוד את הפעולה בעצמו כדוגמת מצב של אי כשירות משפטית. (למעט מספר חריגים לפעולות ספציפיות כדוגמת ייפוי כוח בלתי חוזר לצד ג' לביצוע פעולה במקרקעין).

בדיוק לרגעים מסוג זה זקוק כל אחד לאותה תכנית מגירה אשר ב"יום פקודה" תכנס מידית לפעולה כך שמיופה הכוח אשר מיניתם מראש יוכל להיכנס לתפקיד ולהמשיך מאותו המקום בו הדברים נעצרו – לפי הדרישות וההוראות שנתתם מראש ועד לרגע בו תוכלו לחזור ולנהל את עניינכם בעצמכם.

החלופה היחידה שהייתה קיימת עד לתיקון בחוק היא מינוי אפוטרופוס – הליך בפני בית-משפט, המנשל את הפרט מזכויותיו ומגדיר את האדם כלא כשיר, מרגע בו ממונה לו אפוטרופוס לאדם. מדובר בהליך בפיקוח גבוה של בית-המשפט והאפוטרופוס הכללי במסגרתו האדם מאבד את כשרותו המשפטית והאפוטרופוס נכנס בנעליו.

ייפוי הכוח המתמשך, בניגוד לאפוטרופסות, הוא כלי מתקדם ובעל גמישות רבה יותר אשר נועד להתחשב בדיוק ברצונות האדם כפי שקבע אותם מראש – החל מבחירת מיופה או מיופיי הכוח, היכולת להחליפם או לבטל את ייפוי הכוח, ההנחיות לגבי דרך פעולתם ואף העמדת פיקוח על הפעולות שיבוצעו.

כשם שביטוח סיעודי הפך לנחלת הכלל וכיום גם בני 20 ו-30 מבטחים עצמם גם בביטוח סיעודי וגם בביטוח אובדן כושר עבודה, הרי שייפוי הכוח המתמשך הוא תמונת מראה משפטית למצבים דומים, ונועד לדאוג גם להיבטים המשפטיים של אותו מצב שהביטוח הסיעודי ואובדן כושר העבודה אמור לדאוג להם.

עו"ד איתמר ארנסט הוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך ובעל ניסיון רב בעריכת יפוי כוח מתמשך, תוך גילוי סבלנות הבנה עמוקה של צרכי הלקוח ומציאת פתרונות חכמים ויצירתיים עבורו.

2000_61c89a29e2f34
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support